Geo-olympialaiset

Geotieteiden olympialaiset – International Earth Science Olympiad (IESO)

Suomen Geologinen Seura on lähettänyt joukkueen kansainvälisiin geotieteiden olympialaisiin vuodesta 2018. Vuosittain järjestettävät geotieteiden olympialaiset ovat tarkoitettu lukiolaisille, ja kilpailussa opiskelijat pääsevät testaamaan taitojaan kaikilla tärkeimmillä geotieteiden osa-aloilla, mm. geologiassa, geofysiikassa, ympäristön tutkimuksessa, valtameritutkimuksessa ja maanpäällisessä tähtitieteessä.

IESO:n päätarkoituksena on lisätä kiinnostusta ja innostusta opiskelijoiden ja yleisön keskuudessa geotieteitä kohtaan. Lisäksi olympialaiset edistävät eri maiden nuorten opiskelijoiden välistä yhteistyötä ja ystävyyssuhteita.

Miten mukaan?

Suomen Geologinen Seura järjestää vuosittain keväällä kansallisen geotieteiden kilpailun, joka on avoin kaikille lukiolaisille vuosikurssista ja iästä riippumatta. Opettaja ilmoittaa koulunsa mukaan kansalliseen kilpailuun.

Kansallinen kilpailu on oiva tapa tutustua geotieteiden aihepiireihin ja parhaiten menestyneet lukiolaiset palkitaan stipendeillä. Kilpailu toimii samalla esikarsintana olympiavalmennukselle.

Esikarsinnassa parhaiten menestyneet, alle 19-vuotiaat lukiolaiset kutsutaan kesäkuussa järjestettävälle geotieteiden olympiavalmennusleirille. Lopullinen nelihenkinen edustusjoukkue saman vuoden olympialaisiin valitaan valmennuksen perusteella. Olympiavalmennus ja varsinaiset olympialaiset ovat maksuttomat mukaan valituille lukiolaisille.

Edustusjoukkueeseen valituille lukiolaisille tarjotaan opiskelupaikkaa Helsingin yliopiston geotieteiden kandiohjelmaan ja Åbo Akademin geologian aineeseen.

Kansallisesta kilpailusta, valmennuksesta ja edustusjoukkueen valinnasta vastaa joukko Helsingin Yliopiston ja Åbo Akademin geotieteiden opettajia yhteistyössä Suomen Geologisen seuran koulutustoimikunnan kanssa. Vuoden 2024 kansallisesta kilpailusta voit lukea lisää osion Kansallinen kilpailu lukiolaisille alta.

Kilpailuun osallistumista koordinoi ja lisätietoja mielellään antaa Minja Seitsamo-Ryynänen (minja.seitsamo-ryynanen(at)helsinki.fi).

Vuoden 2022-24 toiminta on rahoitettu K. H. Renlundin säätiön apurahalla. Vuosien 2020 ja 2021 toimintaa rahoitti Opetushallitus ja K. H. Renlundin säätiö. Suomen osallistumisen geotieteiden olympialaisiin rahoitti vuosina 2018 ja 2019 K. H. Renlundin säätiö.

Toivottavasti mahdollisimman moni lukiolainen innostuisi osallistumaan kilpailuun ja oppimaan samalla uutta geotieteistä!