PERUTTU: Kansallinen kieli, kansainvälinen tiede ja tieteellisten termien tulevaisuus -seminaari

Tilaisuus on peruttu. Päivitys 13.3.2020: koronapandemian ja yliopiston poikkeustilan vuoksi tilaisuus Kansallinen kieli, kansainvälinen tiede ja tieteellisten termien tulevaisuus on peruttu.

Tieteen termipankin ja Kordelinin säätiön suuren kulttuurihankkeen seminaari

Kielikeskus (Fabianinkatu 26, Helsinki), 27.3.2020, klo 13.00–17.00

Miten yhdistää alati kansainvälistyvä tiede ja elävät kansalliskielet? Mikä merkitys tutkimustietoon ja asiantuntijuuteen nojaavalla Tieteen termipankilla (TTP) on tutkijoiden ja tieteen luotettavuutta kyseenalaistavana aikana? Kuinka termityö voi helpottaa tutkijan ja opettajan arkea sekä rakentaa siltoja huippututkimuksen maailmasta yliopistojen kolmannen tehtävän täyttämiseen?

Käytännön vinkkejä ja kokemuksia eri tieteenalojen termityöstä jaetaan Tieteen termipankin seminaarissa, jossa summataan Kordelinin säätiön suuren kulttuurihankkeen rahoituskauden 2018–2019 tuloksia sekä keskustellaan tieteen ja muun yhteiskunnan vuorovaikutuksesta.

Seminaarin yhteydessä on kaikille avoin työpaja sekä taidehistorian, geologian, historian ja uskontotieteen alakohtaiset työpajat, joissa suunnitellaan termityön tulevaisuutta. Kaikki tieteellisten termien merkityksestä kiinnostuneet, termipankin asiantuntijaryhmien jäsenet sekä uudet asiantuntijat ovat lämpimästi tervetulleita mukaan!

Tämä on erinomainen mahdollisuus tulla jakamaan ajatuksia geologian termityöhön liittyen ja suunnittelemaan sitä, miten työtä voisi viedä tulevaisuudessa eteenpäin. Geologian aihealueen työpajan sisältö määräytyy osanottajien perusteella ja voit lähettää geologian aihealueen koordinaattorille Elina Lehtoselle (elina.lehtonen@helsinki.fi) jo nyt viestin, jos mielessäsi on työpajaan sopiva aihe. Työpajassa voidaan myös miettiä yhteistyömahdollisuuksia lähialojen kanssa.

Tarkempi ohjelma ja ilmoittautumisohjeet Tieteen termipankin blogissa (linkki).