Kuukausikokous 21.4.2022

Tervetuloa kuukausikokoukseen torstaina 21.4.2022, klo 18:00–20:00. Kokous pidetään paikan päällä Tieteiden talon väistötiloissa Aalto yliopistolla (sali A305, A-siipi) Runeberginkatu 14–16, 00100 Helsinki. Kokoukseen on myös mahdollista osallistua etäyhteyden välityksellä. Ethän osallistu kokoukseen paikan päällä, jos tunnet itsesi kipeäksi. Ohjeet ja linkki etäkokoukseen toimitetaan jäsenille sähköpostitse myöhemmin kokousviikolla. Aalto yliopiston ulko-ovet suljetaan klo 18, joten saavuthan ajoissa paikalle.

Kokouksen esitelmöitsijänä on Toni Eerola, aiheesta: Kaivostoiminnan ja malminetsinnän hyväksyttävyys ja yhteiskuntavastuu Suomessa. Huomio: esitelmöitsijä on vaihtunut Geologi-lehdessä 1/2022 ilmoitetusta.

Esitelmän tiivistelmä:

Kiinan talouskasvu 2000-luvulla aiheutti kaivosbuumin, joka kohdistui myös Suomeen. Tämän seurauksena lukuisia ulkomaisia yhtiöitä tuli Suomeen etsimään ja hyödyntämään maamme mineraaliesiintymiä. Lisäksi ilmastonmuutoskeskustelu nosti uraanin hintaa maailmanmarkkinoilla ja uraania etsittiin uudestaan Suomessa. Tästä seurasi Uraanikiista (2005-2010), joka oli enimmäkseen paikallista. Sen laukaisivat suuret malminetsintälupahakemukset Etelä-Suomessa. Uraanin etsintää vastustavat aktivistit olivat kuitenkin kiinnittäneet huomionsa myös kaivoshankkeisiin, joiden esiintymissä on uraania (Talvivaara, Sokli, Juomasuo, Rompas). Talvivaaran kasvavat ympäristöongelmat kiihdyttivät kaivoskeskustelua, kunnes sen kipsisakka-altaan vuodosta 2012 tuli Kaivoskiistan avaintapahtuma. Uraanikiistaa ja meneillään olevan Kaivoskiistaa voidaan kutsua suomalaisen ympäristöprotestin 6. aalloksi. Kaivoskiista on keskittynyt Pohjois-Suomeen ja malminetsintään liittyvä kiistoja on eniten kaakkois-Suomen järvialueella. Ilmastonmuutoskeskustelu aiheutti akkumineraalibuumin, jonka seurauksena suurin osa Suomen kiistoista liittyy malminetsintään. Tässä mielessä Suomi poikkeaa globaalista ja EU:n trendistä, missä suurin osa kiistoista keskittyy kaivoksen suunnittelu- ja rakennusvaiheisiin.

Esitelmöitsijä aloitti ko. kiistojen tarkastelun v. 2007 Uraanikiistan osapuolena ja siirtyi sittemmin aiheen tutkimukseen mm. EU-hankkeissa. Esitelmässään hän kertaa suomalaisten kaivos- ja malminetsintäkiistojen historiikin, syyt, kehityksen ja seuraukset yritysten, valtion, tutkimusyhteisön ja ympäristöaktivismin reaktioineen, kertoen myös omasta tutkimuksestaan ja kokemuksistaan aihepiirin parissa.

Tervetuloa!